Udruženje za zaštitu potrošača „Efektiva” je protiv uvođenja dodatnog tehničkog pregleda (TP) za vozila starija od 15 godina, jer takva mera, kako tvrdi, neće doprineti povećanju bezbednosti, a protivi se i unificiranju cene obavljanja TP-a navodeći da nju mora da odredi tržište na odnosu kvaliteta usluge.

foto: RTS/printscreen

„Ova odluka je i suprotna Ustavu Republike Srbije koji zabranjuje diskriminaciju po bilo kom osnovu, čak i ekonomskom, što ovde jeste slučaj jer se diskriminišu vozači lošijeg imovinskog stanja”, navodi se u saopštenju „Efektive”.

Članom 82. Ustava, kako se dodaje, kao ekonomsko uređenje zemlje predviđena je otvorena i slobodna tržišna privreda, kao i samostalnost privrednih subjekata, a određivanjem cene obavljanja TP-a se sprečava konkurencija među pružaocima ove usluge, pa samim tim se gubi i kvalitet pružene usluge.

„Vlasnici vozila starijih od 15 godina su diskriminisani na osnovu jednog kriterijuma koji ne mora nužno da znači da je vozilo u lošem stanju”, poručuju iz „Efektive”.

Novi pravilnik o tehničkom pregledu vozila, koji počinje da se primenjuje 5. jula, predviđa da će svi automobili stariji od 15 godina morati dva puta u toku godine da idu na detaljan tehnički pregled.

Određivanjem cene obavljanja TP-a se sprečava konkurencija među pružaocima ove usluge i samim tim se gubi kvalitet pružene usluge, a pogoduje prodavcima automobila, novih i polovnih, jer će dobar deo vlasnika vozila starijih od 15 god, zbog velikog nameta koji se uvodi, biti prinuđen da proda staro i kupi novije vozilo, navode u „Efektivi”.

Korist bi u tom slučaju, kako ocenjuju, mogle imati i banke i lizing kuće, koje se bave finansiranjem kupovine vozila na rate, gde bi korisnici bili dodatno opterećeni bankarskim kamatama.

Iz „Efektive” kažu da se postavlja pitanje – šta će to kvalitetnije dobiti vozači u Srbiji povećanjem cene TP-a, kada će se isti obavljati u potpuno istim uslovima kao i do sada, uz iste kadrovske i tehničke kapacitete, a koji podrazumevaju proveru broja šasije, jačinu kočione sile i pravac svetlosnog snopa farova?

„Takva vrsta pregleda, uz uvođenje dodatnih kriterijuma koji su više estetske prirode (rđa na limariji), ne garantuje bezbednost ni u periodu kraćem od godinu ili predviđenih pola godine”.

Ako se već uvodi ovaj namet onda srazmerno povećanju cene pregleda treba regulisati i kvalitet istog, a u skladu sa tim, i tehnički pregledi bi morali da nose deo odgovornosti za kvalitet posla koji obave.

„Ta odgovornost bi trenutno, po tumačenju Zakona o zaštiti potrošača, morala da traje dve godine, koliki je zakonski rok za saobraznost pružene usluge – obavljenog pregleda vozila”, navodi se u saopštenju.

Prema mišljenju „Efektive”, „potpuno je nelogično i da sa sadašnjim kvalitetom infrastrukture, vozila starija od 15 godina prave veliki broj nesreća, jer su vozači tih vozila svesni kvaliteta svojih automobila”.

„S druge strane, vozači skupljih vozila su takođe veliki uzročnici saobraćajnih nezgoda, upravo zato što kvalitet puteva ne odgovara mogućnostima i snazi novijih vozila. Ljudski faktor je takođe čest uzrok nezgoda, a to opet nema veze sa starošću vozila”, dodaju iz ovog udruženja.

Na kraju, potpuno je nelogično da vlasnik vozila starijeg od 15 godina, a koje je kubikaže veće od 2.000 čm, radi dva TP godišnje zbog starosti automobila i u isto vreme plaća porez na luksuz, jer sigurno je da vozilo starije od 15 godina ne može spadati u kategoriju luksuza, zaključuje „Efektiva” i upozorava da se stiče utisak da se želje raznih lobija prevaljuju na teret vozača.
Politika

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here