Da potrošač može odustati od robe kupljene preko interneta čak 14 dana od kada je ona isporučena, a da pri tome nije obavezan da navede razlog, malo je poznato ovdašnjim kupcima. Istraživali smo koja su prava i obaveze onih koji kupuju na daljinu.

Karakteristika jednog broja modernih kupaca je da ne odlaze u kupovinu, već robu pazare poručivanjem preko kataloga ili internet sajtova. Kupovina na daljinu sve je zastupljenija i u Srbiji, a broj sajtova koji nude takve usluge vrtoglavo raste.

Međutim, svakom se može dogoditi da na kraju ne bude zadovoljan proizvodom koji je stigao na njegovu adresu, a praksa je pokazala da svaki četvrti potrošač vraća robu prodavcu. Razlozi za to su različiti, ali samo u određenim situacijama kupac plaća penale.

foto: Shutterstock

Kad imate pravo da povratite pare

Zbog značajne razlike u ceni prilikom kupovine proizvoda kod domaćih i stranih trgovaca, sve je više onih koji garderobu, tehniku, nameštaj i drugo kupuju u inostranstvu. Međutim, neretko se dešava da majica koja stigne na kućnu adresu ne izgleda kao ona na slici. U Odeljenju za zaštitu potrošača Ministarstva trgovine objašnjavaju šta kupac može da učini u tom slučaju.

– Prvo i najvažnije je sačuvati dokaz o kupovini, ugovor ili porudžbenicu. Malo je poznato da je trgovac dužan da vam dostavi ugovor, predugovorno rešenje, kao i obrazac za odustanak prilikom dostave robe. Sledeći korak je svakako obaveštavanje trgovca o tome da niste zadovoljni dostavljenom robom. Dužni ste da se o tome izjasnite u roku od 14 dana od kada je roba isporučena, a trgovac je obavezan da vam vrati novac u roku od 14 dana od kada je primio obaveštenje o odustanku – kažu u Ministarstvu.

Ono što je veoma važno je da je kupac dužan da o svom trošku vrati proizvod pošto je on taj koji odustaje od trgovine. Važno je napomenuti i da nemate pravo da vratite audio i video snimke i računarski softver ukoliko ste ih otvorili.

Kada nema povraćaja novca

Kupci preko interneta mogu se susresti i sa drugim problemima. Na primer, neretko se dešava da naručeni komad odeće za poklon nije odgovarajuće veličine ili kupljeni nameštaj ne odgovara dimenzijama prostorije.

– U ovim situacijama proizvodi nemaju objektivan, realan nedostatak, te vas u tom slučaju zakon ne štiti. To znači da prodavac nije u obavezi da robu zameni ili vrati novac samo zato što ste vi pogrešili u proceni – objašnjavaju iz Ministarstva. Oni još navode da je svakako moguće dogovoriti se sa prodavcem, ali je njegova dobra volja da li će reklamaciju prihvatiti.

Reklamacija na kvalitet

Postoje i slučajevi kada se kupljena roba vrlo brzo pokvari. Ukoliko se nedostatak na proizvodu pojavio u roku od šest meseci od kupovine, pretpostavlja se da je trgovac prodao robu sa nedostatkom. U tom slučaju, on je taj koji treba da dokaže da je proizvod bio ispravan. S druge strane, ako se nedostatak pojavio posle šest meseci, kupac je obavezan da dokazuje da je roba imala nedostatak od početka.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here