Pre više od mesec dana najavljivano je da će cene goriva u Srbiji „padati“ jer su se za to „stekli svi uslovi“. Umesto pojeftinjenja, na našim benzinskim pumpama cene derivata su ponovo krenule naviše! Ovog puta poskupljenje se objašnjava niskim vodostajem Dunava, što je uticalo na rast troškova prevoza.

foto: RAS Srbija

Povećanja nisu velika, od 50 para do dinar po litru, ali uzevši da je ovakva praksa, „manjih korekcija cene“ poslednjih nedelja uobičajena, posle prolećnog poskupljenja od deset i više dinara, jasno je da su vozači ogorčeni.

– Nemam racionalnog objašnjenja zašto je došlo do pomeranja cena naviše – iskren je Bora Tatić, zamenik predsednika Udruženja benzinskih stanica Srbije. – Svi parametri su stabilni, a objašnjenje najvećih igrača na našem tržištu da je uzrok nizak nivo Dunava, što otežava kretanje barži i poskupljuje transport mi baš i nije previše logično.

Dinar je mesecima unazad stabilan, nema većih kolebanja ni u odnosu dolara i evra, a cena sirove nafte na svetskim berzama se stabilizovala na oko 75 dolara za barel („brent“). S obzirom na ove parametre, na osnovu kojih se formira cena goriva, cene na pumpama bi trebalo da miruju.

Prolećno „usklađivanje“ cena“ je, da podsetimo, usledilo posle povećanja državnih zahvatanja za tri dinara, a zatim se i cena sirove nafte na svetskim berzama uskomešala. Tada je vozačima objašnjeno da se „sve čini da poskupljenja budu minimalna“.

Taj minimum je premašio i od 10 do 12 dinara za litar u zavisnosti od vrste goriva. Tako se sada, sa najnovijim „nivelisanjem cena“ sa nivoom Dunava, benzin od 95 oktana prodaje i za 154,7 dinara (na većini benzinskih pumpi), a evrodizel za 163,9 dinara po litru.

Takozvane „obogaćene aditivima“ ili dodatno filtrirane vrste goriva još su skuplje. Kvalitetniji evrodizel košta i do sedam dinara više od „običnog“, a i cena „supera“ se zida za toliko u odnosu na „BMB 95“.

Nisu zadovoljni cenom ni vozači koji koriste TNG (tečni auto-gas) za pogon svojih vozila. Tokom leta TNG je jeftiniji nego zimi zbog različitog odnosa u smesi butana i propana, a ovog leta je izostalo sniženje cena ovog energenta. To su trgovci obrazložili „povećanom tražnjom u regionu“. Cena auto-plina je dostigla na pojedinim pumpama i 80 dinara za litar.

EKO-GORIVO NEISPLATIVO

Najčešće ekološko gorivo koje koriste naši vozači je TNG (auto-plin). Međutim, računice pokazuju da je isplativost korišćenja ovog goriva samo u slučaju da cena litre TNG ne prelazi polovinu vrednosti litre benzina od 95 oktana. Kako je sada benzin 154,7 jasno je da bi plin morao da košta najviše 77,35 dinara za litar, da bi se isplatio.

– Pri tome morate godišnje da prevalite više od 10.000 kilometara jer nije samo cena TNG ključna stavka ove računice – kaže nam beogradski vozač Dragan Simić koji ima ugrađen TNG uređaj u svom vozilu. – Treba isplatiti ugradnju uređaja, atest na pet godina (bilo na sedam), zamenu boce-rezervoara.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here