Nema rata bez pobednika i mučenika, ali u čitankama povesnim retko nalazimo slovo o sreći ili čemeru običnog vojnika. Nešto od toga pribeležio je kapetan Radomir Cvijović, komandir Treće čete Desetog puka Srpske vojske. Učitelj iz Dučalovića na Ovčaru, potonji potpukovnik i narodni poslanik, na rubove ratnog dnevnika vođenog od avgusta 1915. do januara 1916. unosio je i mala zbitija kao velike svedoke istine: nekom rat, nekom brat...
Tako zabeležene pripovesti vojnika, idu ovim putem...
Prva...
„Narednik je na Dobrom polju poznao na jednom zarobljenom Bugarinu svoje suknene čakšire, koje su kod kuće ostale. Bugarin izjavi, da je u tom selu (okolina Pirota) sedeo pet meseci u kući jedne lepe žene, čiji je muž u ratu „baš čauš”, da je sa njom živeo, i da mu je ona na rastanku dala ove čakšire, veša, čarape i ostalo.
Pošto se ovom nije verovalo, to je izneo pismo koje je sinoć – pred borbu dobio od svoje ljubavnice. Srpski narednik je poznao rukopis svoje žene, uzeo pismo i čakšire za uspomenu, a Bugarina poslao u ropstvo, živog.
Druga...
Pre nekog vremena desio se ovaj slučaj: kapetan iz P. sprovodio je zarobljene bugarske vojnike i jednog kapetana. Oba kapetana su uz put razgovarala. Bugarin osuđuje rat, žali Srbe, veli da je rusofil. Voli Srbe i zato se u varoši P. oženio udovicom jednog srpskog kapetana, sa dvoje dece.
Zainteresovan ovim Srbin, pošto je i sam iz P. pita Bugarina, kako se zove gospođa? Bugarin iz džepa izvadi fotografiju jedne lepe žene sa dva deteta i pruži je Srbinu; Ovo je moja žena! Srbin uze, pogleda, zaljulja se, sede, zaplaka i poljubi decu na slici.
Bugarin se uplaši! Srbin mu pruži sliku, govoreći kroz suze:
„Ovo su moja žena i deca. Čuvaj mi decu, a žena ti džaba.”
Mnogi će od nas, i u decenijama što slede, proći ovako kao narednik i kapetan...
Treća...
„Brat trgovca iz Čačka, javio ovde Radenku da mu je ženu oterao, jer ju je uhvatio sa jednim stranim gospodinom. Koliko Srbija dobija u zemlji toliko će, sto puta više, srpski narod izgubiti u moralnom pogledu. Biće svetlih izuzetaka, u koju ja našu porodicu – na prvom mestu – računam, ali će masa da podlegne i propadne, jer će računati da je sa nama vojnicima, nesretnim izgnanicima iz zemlje – svršeno.”
Narednik Rajko iz druge čete primio je dopisnu kartu, od kuće iz Prislonice, gde mu brat javlja da je dobio maćehu. Otac matori uzeo ženu koja je od Rajka mlađa pet-šest godina. Ona se udala da poveže glavu, a što joj starac ne može dati – naći će. Ona računala: bolje se udati i za starca kada momci izbegoše – nego nikako.
Bugarski zarobljenici pričaju da je svaki njihov vojnik imao po selima oko Jagodine po nekoliko ljubavnica – naših žena i devojaka. One su im govorile: Pobijte sve te naše, neka niko ne dođe, vi ste bolji od njih.
Četvrta...
„Stojan otišao da donese doručak komandantu bataljona pa ga nema. Traže ga. Ja mislim da je pobegao. Kuvar Cvetković donese mi jedno pismo i reče da je trubač Stojan pobegao Bugarima i odveo dva vojnika iz treće čete. Sinoć svirao kod Bugara u trubu. Ja, užasne džukele, ako Boga zna. Dve godine je u štabu, ništa nije radio i sad – beži.”
Beleške je u izvornik Međuopštinskog istorijskog arhiva u Čačku unela Milomirka Adžić, arhivski savetnik ove kuće, napominjući:
„U ovom prilogu priređeni su zapisi Radomira K. Cvijovića na koricama ratnog dnevnika, nultim stranama i na praznim mestima u okviru dnevnika. U novije vreme poraslo je interesovanje za istraživanja dokumenata privatne sadržine, jer proučavanje ličnih pogleda može znatno približiti taj period istorije javnosti današnjice.
Zahvaljujući dnevnicima, memoarima i drugim beleškama možemo uporediti svaku dobijenu informaciju zvaničnih izvora sa iskustvima pojedinca. Koliko se poklapa propaganda sa onim što su pojedinci zaista proživeli? Želimo da objavljivanjem ovih zanimljivosti sačuvamo sećanje na teške i slavne dane srpske istorije, da se odužimo našim precima, junacima iz Prvog svetskog rata, koji su prošli golgotu i užasna stradanja, borili se do kraja časno i svim srcem za Srbiju i nas, njihova pokoljenja.”
Neki srpski orfej što je vojnu pregurao ostavši u Otadžbini, zabeležio je vajkanje matica naših: „Kralju Petre, što ne puštaš ljude, ’oće ’vamo žene da polude.” Ili: „Kralju Petre, što ne puštaš momke, Tebe ’vamo prokleše đevojke.” Politika, Gvozden Otašević
Komentari
Budite prvi koji će komentarisati ovu vest!
Ostavite komentar