Cena goriva na pumpama u Srbiji gotovo svakodnevno skače pa je tako na pojedinim prodajnim mestima ovih dana dizel dostigao čak i 175 dinara po litru.

Naftaši tvrde da su razlozi poskupljenje nafte na svetskim berzama i nizak vodostaj Dunava, te da je dalje kretanje cene goriva u Srbiji neizvesno.

foto: RAS Srbija

Prema rečima trgovaca naftnim derivatima, na pumpama u maloprodaji u Srbiji cena običnog dizela ide i do 170 dinara, a dizela sa aditivom i do 175 dinara po litru.

Ipak, ono što najviše zanima vozače jeste da li će se najzad preninuti trend rasta cena ili nam prete nova poskupljenja. Odgovor na to pitanje je teško dati, jer je mnogo faktora koji utiču na formiranje cene.

Ipak, Nebojša Atanacković, jedan od vlasnika AD “Nafta”, kaže da se nada da će trend kretanja cene goriva ostati na ovom nivou i da neće više rasti.

Zašto cene skaču?

Inače, većina stručnjaka neprekidna poskupljenja već duže vreme pravda skokom cene sirove nafte na svetskim berzama zbog krize u Iranu, kao i niskim vodostajem Dunava. Kako navode u Udruženju naftnih kompanija Srbije, trend rasta cene brent koji je uspostavljen 15. avgusta, kako podaci pokazuju, zaustavljen je 3. oktobra.

– Privremeno, ili na duži rok, pokazaće vreme, ali za prethodnih mesec i po dana brent je poskupeo za 22 odsto, tako da je 29. septembra dostigao 86,29 dolara za barel, što je najviša cena u poslednjih četiri godine – naglašavaju u UNKS.

Stalni rast cena na tržištu Srbije

Oni kažu da uoči stupanja na snagu punih sankcija SAD-a prema Iranu, niko pouzdano ne zna da li će ponuda na globalnom nivou moći da zadovolji aktuelnu tražnju za crnim zlatom, zbog čega se prošle nedelje beleže velike oscilacije cena po kojima se trguje u toku jednog dana.

– Ipak u poslednjih pet dana, samo u utorak pri zatvaranju berze su važile cene veće nego prethodnog dana, dok je svih ostalih dana evidentiran pad cena – objašnjavaju u UNKS.

Kako ističu, gotovo istim tempom su se kretale i kotacije benzina i dizela, što je u navedenom periodu izazvalo permanentan rast veleprodajnih cena na tržištu Srbije.

U opasnosti i samo snabdevanje tržišta

– Osim toga veoma je opala ponuda dizel goriva, u prvom redu kao posledica višemesečnih problema u dopremanju goriva iz uvoza, Dunavom. Zbog izuzetno niskog vodostaja, brodovi za prevoz derivata nafte su u stanju da utovare jedva jednu trećinu svog kapaciteta, a povremeno čak dolazi i do obustave plovidbe. Sve ovo je dovelo do povećanja troškova transporta po jedinici proizvoda, pa i do nestašice uvoznog goriva koje je na primer u strukturi potrošnje dizela 2017. bilo zastupljeno sa oko 34 odsto – navode u ovom udruženju.

Oni dodaju da domaćim distributerima nije na raspolaganju ni dovoljan broj železničkih vagona kojima bi mogli da premoste ovaj problem, “tako da nije isključeno da će se ponoviti 2012. godina kada se gorivo krajnje neracionalno, sa udaljenih destinacija dopremalo autocisternama, kako bi tržište pored svega bilo uredno snabdeveno”.

Skuplje u Albaniji i Grčkoj

– Pod uticajem berzanskih kotacija na globalnom tržištu nafte, u Srbiji i svim zemljama u regionu rastu i cene goriva na benzinskim stanicama. Promene se dešavaju različitom brzinom, pa je osim u Albaniji i Grčkoj, u toku prošle nedelje i u Hrvatskoj dizel skuplji nego u Srbiji. Lista zemalja sa višim cenama benzina je duža i na njoj su ponovo Albanija, Grčka i Hrvatska, ali i Crna Gora i Slovenija – ističu u UNKS.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here