Cena goriva na benzinskim pumpama u Srbiji već duže ide naviše pa je sada litar skuplji više od deset odsto nego na početku godine.

Naime, tada je litar benzina koštao oko 144 dinara, a sada je oko 157, dok za litar evrodizela, koji je koštao oko 151 dinar, sada treba oko 170.

foto: RAS Srbija

Jasno je da je za punjenje rezervoara na pumpama u Srbiji potrebno dosta novca. Naime, za 40 litara benzina potrebno je izdvojiti oko 6.300 dinara, dok je za istu količinu evrodizela potrebno oko 6.800. To su svakako visoke sume pa zato i ne čudi to što mnogi vozači rezervoare svojih automobila već dugo pune za 1.000 dinara, a u njih se za taj novac sliva sve manje goriva, piše Dnevnik.

Razlog za to je cena nafte, koja se od početka godine do sada često menjala i uglavnom je poskupljivala, pa je za proteklih deset meseci barel skočio desetak dolara.

Teško proceniti dalja kretanja

Naime, u januaru je barel “brenta” koštao oko 67 dolara, a sada je oko 75, ali to nije najviša ovogodišnja cena. Za barel “brenta” najmanje je trebalo u februaru, kada je važila cena od oko 65,50 dolara, a najviše je koštao početkom oktobra, kad je dostignuta cena viša od 86 dolara.

Budući da na cenu nafte utiče mogo faktora, od kojih nisu svi ekonomski, teško je precizno reći u kojem smeru će se ona kretati u budućnosti. Zato se ne može pouzdano reći ni to kako će na cenu nafte uticati to što je juče počela puna primene sankcija prema Iranu, ali po rečima sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislava Mićovića, ne treba očekivati velike promene.

Uticaj sa zadrškom

On ukazuje na to da je srpsko tržište, kao i tržišta svih zemalja koje u velikoj meri zavise od uvoza nafte, veoma osetljivo na promene berzanskih kotacija.

– Promene berzanskih kotacija se brže ili sporije, što zavisi i od drugih tržišnih kretanja, uvek odraze na cenu goriva u Srbiji. Dakle, ako se nastavi trend pada cene nafte, to će se svakako uticati i na cenu goriva u Srbiji. Ipak, u pitanju je uvek uticaj sa zadrškom pa je, recimo, cena sirove nafte iz dana u dan počela da raste 15. avgusta, a gorivo u Srbiji je značajnije poskupelo mesec kasnije, polovinom septembr – kaže Mićović.

U svakoj zemlji različito

On ističe da se promene cene nafte održavaju na svim lokalnim tržištima, ali da brzina promene i cena naftnih derivata zavise od tržišnih uslova u svakoj zemlji.

– Tržišni uslovi veoma se razlikuju od države do države, tako da ni brzina promena cene goriva ne može biti ista. Pojedina tržišta imaju kontrolisane cene, na drugima se one formiraju slobodno, u nekim zemljama je tržišna konkurencija izražena, dok u drugima dominira uticaj samo jedne kompanije. Zemlje koje izlaze na more imaju daleko veću ponudu goriva i jednostavnije uslove skladištenja i transporta nego što je to slučaj sa zemljama poput Srbije – kazao je Mićović.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here