U vanrednim okolnostima sa kakvim se susrećemo danas, kada nam je socijalno distanciranje, boravak u kući i pranje ruku najače u borbi sa globalnim naprijateljem zvanim COVID-19, imamo još jedno, a to je pravilna ishrana, koja je preduslov telesnog i duševnog zdravlja.

Ako imate uravnoteženu ishranu sa svakodnevnim optimalnim unosom svih hranjivih materija (proteina, masti, ugljenih hidrata, vode, minerala i vitamina), jačate svoj imunološki sistem i bićete spremniji da se izborite sa eventualnom infekcijom.

Zavod za javno zdravlje Šabac daje preporuke za optimalni unos hrane u vanrednim okolnostima:

UNOS = POTROŠNjA
Koliko ste danas pojeli, toliko morate potrošiti. Kako je u ovim vanrednim okolnostima preporuka da se što manje krećemo i da iz kuće izlazimo samo kada moramo, onda i naša ishrana treba da bude prilagođena tome.
– Ne treba praviti velike zalihe hrane, pa se onda jede da “ne propadne”
– Izbegavati kupovinu slatkiša, grickalica, u ovim okolnostima najbolje ih uopšte ne konzumirati;
– Voda je namirnica broj jedan. Neophodno je svakodnevno uneti dovoljno tečnosti, posebno stare osobe, mala deca, trudnice i doilje. Najbolji napitak je higijenski ispravna voda za piće gradskog vodovoda ili flaširana ne gazirana slabo-mineralna voda, ali mogu i limunade i čajevi bez šećera i bez meda. Izbegavati sokove kako gazirane tako i ne gazirane i sokove iz domaće radinosti;
– Uobičajene porcije prepoloviti jer se ne krećete. Umesto standardnog tanjira uzmite manji. Polovina tanjira neka bude povrće (uglavnom zeleno lisnato a druga polovina podeljena između mesa ili ribe i ugljenih hidrata;
– Potrudite se da imate tri glavna obroka, užine u ovim okolnostima možete i preskočiti;
– Umesto slatkiša posle obroka uzmite voće;
– Ipak, ograničite unos voća i ne pravite “smutije”, jer je onda unos voća veći;
– Ovo je vreme Uskršnjeg posta, pa osobe koje poste konzumiraju velike količine ugljenih hidrata (hleb, razno testo, krompir, pasulj, slatkiši, džemovi). Ali to nije post. Post je između ostalog i uzdržavanje od hrane. Posna hrana mogu biti i slatki kupus, kelj, karfiol, tikvice, spanać, blitva, zelje, sremuš, praziluk i td…;

 

– Ne rešavajte unutrašnje strahove i dosadu hranom, postoji mnogo toga što možete raditi i na taj način odagnati negativne misli i ulepšati sebi dan. Očistite svaki kutak svog doma. Očistite i uredite svoje terase. Čitajte, rešavajte ukrštenice, vezite, heklajte, složite svoje fotografije i dokumenta…..toliko toga možete raditi za šta ranije niste imali vremena, samo nemojte jesti van obroka.
 
ENERGETSKI UNOS KOD DECE
On je u ovim okolnostima je takođe manji, jer i njihovo kretanje treba da bude ograničeno. Pa evo prilike da svom detetu pripremite obrok za koji do juče niste imali vremena. Kačamak sa mlekom, popara sa sirom, prženice sa jogurtom, palačinke sa kajmakom, proja sa sirom i šunkom su za njih svakako bolji izbor nego pecivo ili hamburger. Unos slatkiša bilo bi poželjno da bude ograničen na jednom nedeljno, a umesto grickalica napravite im štapiće od šargarepe i kelerabe… budite kreativni.

 

 
PROFESIONALNI SPORTISTI
Oni bi trebalo da koliko je to moguće i u meri koliko je to moguće, vežbaju kod kuće uz smanjen unos hrane i bez suplementacije.

HRONIČNI BOLESNICI

– Osobe koje imaju neko bubrežno oboljenje, oboljenje jetre ili giht, moraju značajno smanjiti unos proteina (jaja, meso,mleko i mlečni proizvodi);

– Osobe obolele od šećerne bolesti posebnu pažnju treba da obrate na unos ugljenih hudrata (hleb, razna testa, slatkiši) i masti. Insulin je jednako važan i u metabolizmu masti kao i šećera. Redovno kontrolišite glikemiju.

 

DODATNI SAVETI
– Namirnice koje se termički ne obrađuju, dobro oprati higijenski ispravnom vodom za piće, a one koje se termički obrađuju, dobro termički obraditi;
– Voditi računa o rokovima upotrebe na gotovim proizvodima;
– Ne koristiti iste čaše, tanjire i pribor sa ukućanima, a nakon upotrebe dobro oprati higijenski ispravnom vodom i deterdžentom;
– Ne delite višak hrane po komšiluku;
– Vežbajte kod kuće

– Ne koristite neproverene preparate za jačanje imuniteta

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here