Više od sedamdeset lokalnih organizatora tura i aktivnosti po Srbiji, okupljenih oko platforma Serbian Adventures, obratilo se državnom vrhu Srbije sa predlogom 12 mera za oporavak turizma širom naše zemlje. Biljana Marčeta iz Serbian Adventures za eKapiju ističe da je najhitnije doneti odluku da turistički vaučeri mogu da se koriste i za usluge koje pružaju turističke agencije u Srbiji. Prve takve ture, smatra, mogle bi da se realizuju već od početka avgusta.
– Cilj donošenja takve mere bio bi da se turisti u Srbiji podstaknu na aktivan odmor i putovanja u okviru kojih bi se bolje upoznali sa lepotama i kulturno-istorijskim značajem lokaliteta u Srbiji. Takva putovanja trebalo bi da doprinesu tome da građani Srbije postanu svesni i ponosni na vrednosti koje ih okružuju. Dok god mi sami ne postanemo svesni lepota, materijalne i nematerijalne baštine svoje domovine, ne možemo govoriti ni o brendiranju Srbije kao turističke destinacije – kaže Marčeta.
Kako navodi, usluge koje turističke agencije mogu da pruže su organizacija putovanja po Srbiji u trajanju od 3 dana (2 noći) do 6 dana (5 noći) na više destinacija u Srbiji koje bi vodili licencirani turistički vodiči – vrednost vaučera 1.000 din po noći za smeštaj u objektima koji su već prijavljeni u ministarstvu.
– Takođe, moguća je i organizacija smeštaja i ishrane u objektima koji su već u šemi vaučera, gde agencija osim ovih usluga nudi i usluge grupnog prevoza do destinacije i eventualno druge usluge na destinaciji: izlet, pešačke ture i slično, a vrednost vaučera od 5.000 dinara i dalje bi se mogla upotrebiti samo za ugostiteljske usluge u objektima koji su već prijavljeni u ministarstvu – navodi.
Turističke agencije bi, kako kaže, mogle isto kao i ugostitelji putnicima da izdaju poseban i fiskalni račun za pružene usluge, kao i račune od ugostiteljskih objekata u kojima su pružene usluge, kako bi oni mogli da ostvare pravo na subvenciju.
– Bilo bi višestruko korisno kada za turističke ture, a ne i odmor, ne bi bilo ograničenja ni po pitanju toga ko ima pravo na takve vaučere, kao ni koliko puta godišnje. Osim toga, bilo bi korisno i to kada bi vaučere mogle da koriste i firme, koje za svoje zaposlene organizuju incentive i team building programe. Verujem da bi takva mera značajno podstakla još više firmi u Srbiji da organizuju takva putovanja, budući da je poznato da one svoje boravke organizuju i u skupljim i boljim hotelima, koji inače nisu dovoljno korišćeni od strane dosadašnjih korisnika vaučera – smatra naša sagovornica.
Kako ističe, potrebno je da ministarstvo objavi poziv za turističke agencije koje žele da ponude svoje usluge, formira listu agencija i stavi na uvid potencijalnim korisnicima vaučera kao i spisak tura za koje se vaučeri mogu koristiti, kao i da pripremi ostalu dokumentaciju za sprovođenje ove odluke i obavesti javnost o novostima.
– Ukoliko ima volje, naći će se i način. Ukoliko bi ova odluka bila doneta ovih dana, verujemo da bi do kraja meseca pravne službe ministarstva mogle objaviti poziv agencijama i pripremiti uputstva i dokumentaciju, dok bi za to vreme agencije pripremile svoje programe. Već do prve polovine juna, kompletna informacija o tome mogla bi se naći na veb-sajtu ministarstva, dok bi prve takve ture mogle da se realizuju već od početka avgusta – kaže Marčeta.
Ukoliko ovakav scenario nije moguć, dodaje, onda bi prve takve ture mogle da se realizuju od septembra ili od sledeće godine.
– Kolega Seničić ispred organizacije YUTA izjavljuje da je kasno za uključivanje agencija u program vaučera. Pretpostavljam da je on time mislio na velike agencije i sisteme, za šta verujem da je tačno. Međutim, ova mera trebalo bi da posluži agencijama koje se već bave receptivnim turizmom, te bi stoga mogle veoma brzo da prilagode svoje ponude domaćim turistima. Ovo se odnosi i na manje agencije, koje su mnogo fleksibilnije i mogu brže odreagovati na nove mogućnosti – ističe.
Koliko vremena treba turizmu u Srbiji da se oporavi
Iako je turizam do sada pokazivao veliku prilagodljivost i brz oporavak posle različiih kriza, sada je to pod znakom pitanja, smatra Marčeta.
– Tek kada budemo znali kada je kraj ovom stanju i pod kojim uslovima će pružaoci usluga u turizmu moći nastaviti svoje poslovanje, moći će se dati i precizniji podatak o tome koliko će nam vremena trebati za oporavak. Ukoliko se desi da uslovi pod kojim se izvode usluge budu neprihvatljivi za turiste i/ili uslovljavaju više cene usluga, može se desiti da oporavak bude teži i dugotrajniji nego što bi to bilo u uslovima da nismo uslovljeni tim ograničavajućim faktorima – zaključuje.

1 KOMENTAR

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here