Na konkursu Ministarstva prosvete nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Obrazovno-razvojnom centru „Među nama“ iz Beograda odobren je projekat „Podrži me da ostanem u školi“.
Cilj projekta je podizanje svesti o važnosti problema osipanja broja učenika i ranog napuštanja škola, kako bi se relevantni pojedinci i grupe značajnije angažovale na sprečavanju i prevenciji osipanja učenika u srednjoškolskom obrazovnom sistemu, naročito učenika iz osetljivih grupa.

Kroz realizaciju projekta govorilo se i o razlozima koji su do toga doveli. Kako bi sagledali situaciju i izazove sa kojima se susreću mladi u srednjoj školi, tokom juna meseca održane su radionice za učenike i nastavnike u srednjim školama u LJigu, Gornjem Milanovcu, Čačku i Novom Pazaru. Projektom su obuhvaćene sledeće škole:
Srednja škola „1300 kaplara“ iz LJiga, iz Gornjeg Milanovca Gimnazija „Takovski ustanak“,  Ekonomska škola „Knjaz Miloš“  i Tehnička škola „Jovan Žujović“, iz Čačka Mašinsko saobraćajna, Ugostiteljsko turistička, Ekonomska i Tehnička škola i iz Novog Pazara „Škola za dizajn tekstila i kože i Ugostiteljska.
Razlozi osipanja učenika su po mišljenju kako nastavnika, tako i učenika  mnogobrojni i zavise od različitih faktura. Mišljenja su da je vrlo često razlog napuštanja škole dosada /dosadno im je na času/, nemogućnost nalaska posla posle završene škole, neretko i socijalni razlozi, ali i blizina kafića i restorana koji „mame“ mladog čoveka.

Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Sl. glasnik RS, br. 88/2017, 27/2018 – dr. zakoni i 10/2019“) u članu 34. navodi da je u domenu Nacionalnog prosvetnog saveta da daje predloge za smanjenje stope osipanja i ranog napuštanja obrazovnog sistema, kao i predloge mera za nastavak obrazovanja dece i učenika koji su napustili sistem. Isti zakon u članu 30. navodi da je u nadležnosti Ministarstva da na svim nivoima obrazovanja i vaspitanja sprovodi mere prevencije osipanja učenika iz obrazovnog sistema.
Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju („Sl. glasnik RS, br. 55/2013, 101/2017 i 27/2018 – dr. Zakon“) u članu 9. kao jednu od 15 stavki Razvojnog plana škole propisuje „mere prevencije osipanja broja učenika“.

Foto: Reflektor

Dakle, zakonskim merama utvrđene su odgovornosti različitih instanci obrazovno-vaspitnog sistema u suzbijanju i prevenciji osipanja učenika iz srednjih škola. Ipak, s obzirom da na nivou sistema nisu predložene specifične mere za suzbijanje i prevenciju osipanja, škole su prinuđene da same osmisle i sprovedu mere koje smatraju najboljima.
Brojne studije pokazuju da osobe koje prekinu školovanje pre sticanja srednjoškolske diplome teže nalaze posao, češće pribegavaju kriminalu i lakše upadaju u „začarani krug“ socijalne isključenosti. Učenici koji dolaze iz siromašnijih sredina i porodica češće napuštaju školovanje čime smanjuju šanse da sebi obezbede bolje uslove za život. Statistike pokazuju da osobe bez srednjoškolskog obrazovanja teško mogu da zarade dovoljno za vlastito izdržavanje, imaju trostruko veću mogućnost da budu nezaposlene i dvostruko veće izglede da se nađu ispod granice kojom se definiše siromaštvo.
Osim što uveliko utiče na život pojedinca, napuštanje školovanja ima i izuzetno negativan uticaj na širem socijalnom planu. U društvu koje se uglavnom temelji na znanju i ekonomiji i koje traži sve obrazovanije radnike, osoba niskog nivoa obrazovanja predstavlja veliki socijalni problem zbog slabih izgleda da nađe posao koji bi joj obezbedio platu dovoljnu za „pristojan“ život.
Zbog tako ozbiljnih posledica za pojedinca i društvo u celini, ulažu se veliki napori kako bi se učenici podstakli da u što većem broju steknu srednje obrazovanja.
Neki od predloga koji su se mogli čuti za rešavanje ovog problema su različiti, od edukacije učenika, nastavnika, saradnja sa kancelarijom za mlade, savetovalištima, do stroge kontrole prodaje alkohola u kafićima i restoranima maloletnim licima, ali i igradnje doma učenika koji bi pomagao u sredinama gde učenici putuju ili stanuju u iznajmljenim stanovima.

 

3 KOMENTARA

  1. Mnogi se zaposle i vanredno se skoluju da zavrse srednju skolu.Sta je tu lose.To je dobro zaradjuju novac pomazu porodicu i placaju svoje skolovanje.

  2. Zakon reguliše i “blizinu” kafića i kladionica kod škola, koje kriv što se on ne poštuje?
    Šta će da uradi Ministarstvo po pitanju “osipanja” dece u osnovnim školama? Na to se ne obazire, očigledno. Mudro ćute.
    Radim u jednoj takvoj na beogradsko opštini i u toku ove školske godine od polugodišta do kraja školske godine oko 6 dece se ispisalo radi porodičnog iseljenja u zemlje zapadne Evrope, Skandinavije…

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here