Kolone vozila na auto-putu bez izduvnih gasova i autobusi koji bez vozača prevoze radnike do posla i nazad, u pojedinim delovima sveta danas su realnost. Evropski institut za inovacije i tehnologiju prošle godine je za partnera izabrao našu Nacionalnu asocijaciju autonomnih i električnih vozila.

Na samo godinu dana tri projekta naših stručnjaka su nagrađena, a Srbija je postala jedini partner Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju van Evropske unije.

– Prolaznost je nešto niža od 20 odsto, tako da je baš velika konkurencija. Postigli smo uspeh i dobili tri projekta. Jedan je vezan za umrežavanje i podizanje svesti o značaju transformacije urbane mobilnosti, novog načina saobraćaja u gradovima, a druga dva su baš prave inovacije, odnose se na rešavanje, i rezultat projekta će biti dva softverska rešenja – rekao je, gostujući u Jutarnjem programu RTS dr Radomir Žikić, direktor Inovacija Nacionalne asocijacije autonomnih i električnih vozila.

Dodao je da će jedan od rezultata biti redukovanje vozila u saobraćaju i da se na projektima sarađuje sa Slovenijom i sa Mađarskom.

– Mi smo integrisali ugovorno, 11 najvećih tehničkih fakulteta sa četiri univerziteta, i 11 visokotehnoloških kompanija. Taj kapacitet znanja daje nam za pravo da imamo mogućnosti, da učestvujemo ravnopravno, ne samo u inovativnim evropskim projektima, već da budemo i lideri, kao što smo praktično i u ova tri projekta – izjavio je Ivan Vulović, predsednik Upravnog odbora Nacionalne asocijacije autonomnih i električnih vozila.

– Prva dva projekta se završavaju 31. decembra, softver će biti završen i testiran u našim gradovima. Sledeći projekat je od prvog januara, ne vidim da će biti problema, jeste pandemija ta koja koči, ali borimo se uspešno i isporučićemo rezultat na vreme – dodao je dr Žikić.

Evropski institut za inovacije i tehnologiju spojio je nauku i industriju i to sa gradovima, a misija Instituta je da odgovori na zahteve gradova kako bi im život bio kvalitetniji. Kod nas je reč o Čačku, koji će biti prvi grad iz regiona, i na njegovim ulicama će ubrzo biti testiran softver.
Koristi se uz pomoć mobilnog telefona. Koristiće za prevoz putnika ali i paketa, prijavom o namerama preko aplikacija. Tako se smanjuje intenzitet saobraćaja. Učesnici u celom projektu dobijaće određene zelene poene.

Konkurisanje sa novim projektima

Partner Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju planira da u narednih šest godina podrži nove projekte sa sumom od oko 400 mil EUR. Očekuje se konkurisanje sa novim projektima za dobijanje novih sredstava.

– Verujem da ćemo nekim narednim trudom integrisati još više učesnika sa naše strane, fakultete i ljude koji su inovatori. Moramo da nađemo jedan konzorcijalni tim, da ga integrišemo, da mu dodelimo uloge u celoj toj priči, jer ideja je i umrežavanje – rekao je Vulović.
Dr Žikić je dodao da sigurno možemo naći mesto na sceni koja podrazumeva ekološka vozila i testiranje novima iz te oblasti i da je Srbija već deo tog okvira. Potreban je, kako navodi, s tim u vezi, dodatni rad na infrastrukturi i administrativna podrška.
Jedan od ciljeva povećanja broja električnih i autonomnih vozila je stvaranje kvalitetnije i zdravije životne sredine.
– Na srpskim ulicama možemo da očekujemo veći broj elektrovozila, a i ova bez vozača – najavio je dr Žikić.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here