ID i dalje izvodi terorističke akcije i prati trendove u komunikaciji kao što je upotreba aplikacije „Telegram”
Islamska država (ID) je poražena, ali su njeni ostaci i dalje aktivni, kako na terenu, tako i na internetu. Nedavno je nekoliko ljudi ubijeno prilikom napada na šiitsko svetilište Sajeda Zejnab, koje se nalazi u Siriji, južno od Damaska.
ID je preuzeo odgovornost objavom na telegram kanalu, pokazujući posredno da i dalje prati svetske trendove u komunikaciji, prihvativši ovu aplikaciju kao sredstvo obraćanja javnosti.
„Telegram”, koji su stvorili ruski IT stručnjaci, ali je njegov operativni centar u Dubaiju, dostigao je globalnu popularnost po izbijanju rata u Ukrajini, gde ga intenzivno koriste obe zaraćene strane. Američki državni sekretar SAD Entoni Blinken izjavio je da ID ne kontroliše nijednu teritoriju, ali da njegove pristalice i dalje izvode napade širom Bliskog istoka, Afrike i Azije.
Kako su zabeležili mediji, samo tokom ove godine SAD su ubile bar trojicu lidera ID, sve na severu Sirije, i to napadima dronovima, a u jednom slučaju izveden je helikopterski desant i prepad specijalaca.
Podsekretar UN za borbu protiv terorizma Vladimir Voronkov rekao je na sednici Saveta bezbednosti UN da ID nastavlja da koristi internet, društvene mreže, video-igrice i platforme za igre da bi proširio domet svoje propagande radi radikalizacije i regrutovanja novih pristalica. Složenom strategijom komunikacije Islamske države bavio se i dugogodišnji novinar Vladimir Matevski, koji je objavio knjigu „ISIS – sajber džihad”.
On kaže da su ovi teroristi, čija je svirepost šokirala svet, posebnu prilagodljivost i brzinu pokazali na društvenim mrežama. Uoči osvajanja iračkog grada Mosula, u junu 2014. godine, izveli su zastrašujuću i efikasnu propagandnu kampanju preko „Tvitera”. Objavljivali su fotografije obezglavljenih zarobljenika, što je izazvalo paniku u redovima tadašnje iračke armije koja je ID-u praktično predala dvomilionski grad.
„Još efikasnijom se pokazala upotreba ’Jutjuba’, gde su fundamentalisti redovno objavljivali snimke brutalnih egzekucija. ID je snimio desetine filmova. Većinu je nadgledao Abu Amr el Šami, Sirijac rođen u Saudijskoj Arabiji, koji je praktično holivudski đak. To se vidi po snimcima koji su na profesionalnom nivou – snimanje s više kamera, montaža, prateća muzika, kadrovi, kostimografija... Nađen je čak i glavni junak, morbidni glavoseča Džihad Džon, koji lično kolje zarobljenike pred kamerama”, objašnjava Matevski.
Struktura medijske organizacije ID-a otkriva koliki je bio obim njihove medijske strategije.
Proizvodili su razne sadržaje na raznim platformama, koje uključuju radio, televiziju, časopise i ono što im je omogućilo da dostignu do sada neviđenu eksponiranost i efikasnost – društvene mreže”, kaže Matevski, ističući da su svi medijski sadržaji bili pod centralizovanom kontrolom.
Na raspolaganju im je bila i novinska agencija Amak, imali su časopise kao što su bili „Dabik” i „Islamik stejt riport”, u gradovima koje je kontrolisao ID, poput Rake ili pomenutog Mosula, slušala se radio-stanica Al Bauan. Medijske sadržaje su objavljivali na više jezika.
Islamska država se, kaže sagovornik „Politike”, već vraćala s ivice ponora i ništa ne može garantovati da se to neće ponoviti, njena ideja vodilja zasigurno će preživeti i prenosiće se, manje organizovano nego na vrhuncu moći ID-a, ali i dalje u opasnoj meri.
„Naravno, najjače oružje za delovanje i dalje su društvene mreže, gde se sada poseban akcenat stavlja na ’Telegram’”, konstatuje Matevski.
Politika
Komentari
Budite prvi koji će komentarisati ovu vest!
Ostavite komentar