Nakon što je u julu prošle godine „Delez” počeo da naplaćuju kese – u supermarketima dva dinara a u hipermarketima pet, ovaj belgijski trgovac nedavno je povećao cene na pet odnosno sedam dinara.

Ilustracija, foto: Shutterstock

Ovaj potez izazvao je podeljena mišljenja kupaca u Srbiji. Jedni ovo smatraju ozbiljnim troškom kao i novim izvorom zarade trgovaca, dok drugi podržavaju ovakve akcije koje doprinose smanjenju upotrebe plastike. U javnosti je pokrenuto i pitanje zbog čega trgovci koji prodaju plastične kese ne izdvajaju ni dinara za ekološke fondove. Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan nedavno je komentarišući ovu temu rekao da trgovci nemaju obavezu da to čine.

– To je novac koji oni zarađuju i nemaju nikakvu obavezu da uplaćuju u fondove. Mislim da je to odlična akcija i da treba da se nastavi. Ja nisam bio za to da kesa košta dva dinara, već da bude skuplja. One kao i pet-ambalaža ambalaža dramatično zagađuju životnu sredinu – rekao je Trivan za TV Prva.

Zašto je „Delez” povećao cene kesa?

– Korekcija cene kesa u našim prodavnicama predstavlja samo jednu u nizu mera kojima kompanija želi da smanji ukupnu količinu plastike u lancu poslovanja. To je strateška i odgovorna odluka kompanije sa ciljem da se kese uopšte ne kupuju – rekli su u „Delezu” za „Politiku”, dodajući da uporedo traže ekološku alternativu jednokratnim plastičnim kesama, kojih od 1. januara sledeće godine neće smeti da bude u beogradskim prodavnicama. Otkako je uveden sistem naplate kesa u ovom lancu, njihova upotreba smanjena je za 65 odsto, a tvrde da je posle nedavnog poskupljenja i dodatno smanjeno njihovo korišćenje za više od 10 odsto. Ova kompanija takođe navodi da se obavezala da će do 2025. godine sva plastika u okviru njihove privatne robne marke moći da se reciklira.

EU obavezuje trgovinske lance na jednu od ove dve opcije. Da uvedu mehanizam naplate kesa kako se ne bi delile besplatno, pri čemu u EU ne postoji obaveza da trgovci svoju zaradu uplaćuju u fondove. Ili da kontrolišu broj podeljenih besplatnih kesa u toku godine, odnosno da ne smeju da podele više od 90 po potrošaču. Taj broj će biti smanjen na 40 a, kako saznajemo, ovu opciju do sada nije birao nijedan trgovac.

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here